فصل
زمستون همراه س با روزهایی که آلودگی هوا در بیشترین حد خود قرار داره. در این
روزا همه چیز در محدوده اضطراره و از هموطنان درخواست می شه تا اونجا که
می تونن از مسافرتای غیرضروری خود در سطح شهر دوری
کنن…


این موضوع یکی از مشکلات کلان شهرهای ایران از جمله تهرانه. در میان سۆالای
یه عالمه که در مورد آثار زیان بار آلودگی هوا در میان مردم رد و بدل می شه، یکی اون
است که در این روزا چه باید خورد تا اثر آلودگیا کمتر شه؟ جواب به این سوال
همون چیزیه که ما می خوایم در این مطلب به اون جواب بدیم پس با ما همراه شید
و 10 پیشنهاد پیشنهادیمان رو به دقت بخونین.

 

* مصرف مواد غذایی پروتئینی رو جدی بگیرین چون
پروتئینا مهم ترین مواد مغذی هستن که در تقویت فعالیت گلبولای سفید دخالت
دارن. پس مصرف تخم مرغ، شکلای جور واجور گوشت به خصوص گوشت سفید (به شکل آب پز، کبابی و
تنوری) و اجناس لبنی در روزای آلوده از طرف ما به شما پیشنهاد می شه.

* از مصرف مواد غذایی پرورش یافته در
باغا و زمینای نزدیک به جاده های پر رفت و اومد دوری کنین به طور مثال از
کنار جاده های نزدیک به کلان شهرهایی مانند تهران میوه و سبزی به اصطلاح تازه نخرید
حتی اگه قیمت مناسبی دارن.

* بررسیا نشون داده که مصرف مرتب منابع غذایی ویتامین
E و سلنیوم، آثار زیان بار سرب رو کم می کنه پس در طول هفته،
جوونه گندم و گردو رو به عنوان منابع ویتامین E و سویا، ماهی و نون جفت و جور شده از آرد
کامل گندم رو به عنوان منابع سلنیوم از یاد نبرین.

* دریافت ویتامین
C به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی قوی ای که داره، مانع از آسیبای اکسیداتیوی
می شه که آلاینده های هوا احتمال داره در افراد ضعیف بسازن پس در
این روزا، مرکبات رو یادتون نره و شکلای جور واجور کلم و گوجه فرنگی رو در کنار غذا یا
سالادتان بخورین.

* زیاده روی در مصرف کربوهیدراتای تصفیه شده مانند
نون سفید و چربیای اشباع، سیستم ایمنی
بدن رو ضعیف کردن می کنه، پس از خوردن مواد غذایی پر از ترکیبای یاد شده
دوری کنین.

میده پس در طول هفته، جوونه گندم و گردو رو به عنوان منابع ویتامین E

و سویا، ماهی و نون جفت و جور شده از آرد کامل گندم رو به عنوان منابع سلنیوم از یاد
نبرین

* تا جایی که می تونین چربیای مرئی
گوشتای قرمزی که خریداری می کنین رو بگیرین و شکلای جور واجور لبنیات رو از نوع کم چرب
انتخاب کنین اینطوری کمترین مقدار چربیای اشباع رو دریافت می کنین.

* در میان مواد معدنی روی یا
زینک، دفع سرب رو زیاد می کنه پس قرار دادن منابع اون (در رژیم غذایی
روزانه) مثل جگر گوساله، نخودفرنگی، نون جفت و جور شده از آرد کامل گندم و عدس می تونه
مقادیر مناسبی از این ماده مغذی رو به بدنتون برسونه.

* کمبود اسیدهای چرب امگا 3 و
امگا
6 از جمله مواردی هستن که با کم شدن کارکرد سیستم دفاعی بدن همراهند. پس
مصرف روغنایی مانند روغن سویا و کنجد واسه طبخ غذا و خوردن گردو، جوونه گندم و
ماهی آزاد رو (به خاطر تأمین اسیدهای چرب یاد شده) به شما پیشنهاد می کنیم.

* منابع غذایی ویتامین
A و پیش سازش یعنی بتاکاروتن رو هم یادتون نره چون هم خاصیت آنتی اکسیدانی
دارن و هم تقویت کننده سیستم دفاعی بدن هستن. پس جا دادن مواد غذایی مثل تخم مرغ،
جگر، هویج، اسفناج، سیب زمینی و گوجه فرنگی، تأمین کننده مواد مغذی یاد شده هستن.

* یادتون باشه که کلسیم و
منیزیم
دو ماده معدنی هستن که جذب سرب رو کاهش میدن. پس در روز، یه لیوان
شیر و یه لیوان ماست بخورین تا مطمئن شید مقدار مناسبی کلسیم گرفتین و با
خوردن 2 لیوان سبزیای برگ سبز تازه، منیزیم کافی به بدنتون رسونده اید.

منبع: هفته نامه سلامت – شماره 354

جمع آوری پرتال

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *