چکیده این مطلب : انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۱ ۳ نظر ۳,۹۷۰ بازدید

لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی رو میشه مهم ترین فعالیت واسه بهینه سازی سایت یا سئو دونست. در ادامه به توضیحات بیشتری در این باره می پردازیم تا با به کار گیری اونا به گوگل حالی کنین که سایتی محبوب دارین.

سئو

لینک سازی داخلی و خارجی

با ساخت لینکا واسه یه سایت میشه اونو به عنوان سایتی مهم در نظر گوگل جلوه داد. گوگل با به کار گیری لینکای داده شده به یه صفحه به اندازه اهمیت اون صفحه اطلاع کامل پیدا می کنی، با به کار گیری لینک سازی داخلی و خارجی می تونین به بهینه سازی سایت واسه موتورهای جستجو کمک کنین. سئو داخلی (on page seo) با لینک سازی داخلی و سئو خارجی (off page seo) با لینک سازی خارجی می تونن راه رو به رشدی داشته باشن.

در ادامه به توضیحات بیشتری در رابطه مهم لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی می پردازیم :

انکر تکست anchor text چیه؟

قبل از تعریف دقیق لینک سازی داخلی و خارجی باید با انکر تکست anchor text آشنایی داشته باشین.
انکر تکست همون کلماتیه که به صفحه دیگه لینک می شه. به زبون ساده تر میشه گفت کلمات انتخاب شده و لینک شده رو anchor text می گن. کلماتی که به طور عادی در متن با تغییر رنگ همراه هستن و یا خطی به عنوان جلب توجه و مهم تر نشون دادن کلمه زیر کلمه میفته انکر تکستا هستن و با کلیک کردن روی اون به صفحه جدیدی میریم.

گوگل خیلی راحت متوجه معنی واقعی، تعداد لینکای مشابه و نشانی لینکی که به انکر تکستا داده شده می شه و با به کار گیری همین ویژگیا می تونه موارد زیر رو تشخیص بده:

  • یه صفحه چه قدر مهمه؟
  • چه موضوعی داره و هدف از تولید محتوای سایت معرفی چه خدماتیه؟
  • مطلب چقدر خوبه و واسه کاربران هم کاربردیه؟
  • لینک سازی به روش درست انجام شده یا فقطً واسه محبوب نشون دادن صفحه به گوگل محبوبیت مصنوعی ایجاد شده؟
  • و …

پس با در نظر گرفتن اهمیت لینک سازی، مهمترین کلمات کلیدی در هر کدوم از صفحات سایت که نوشته شده باشه به عنوان انکر تکست به صفحات هدف دیگه لینک می شه، تا از این روش گوگل و کاربران به راه لینک شده هدایت شن.

لینک سازی داخلی (Internal links) چیه؟

لینک سازی داخلی یه جور لینک سازیه که از داخل سایت به دیگر صفحات سایت لینک داده می شه. لینکای داخلی آدرسی مشابه نشانی اصلی سایت دارن که ادامه راه به نشانی اصلی سایت اضافه شده و گوگل به همین ترتیب میفهمه که لینک، از نوع لینک داخلیه.

صفحه لینک شده به یه انکر تکست باید موضوع مرتبطی با کلمات اون داشته باشه. به طور مثال نمی تونین در مورد آموزش وردپرس مطلب بذارین و انکر تکست آموزش وردپرس رو به صفحه آموزش نقاشی لینک کنین. با این کار گوگل سایت لینک شده رو سایتی با محتوای الکی تصور می کنه.

منظور از لینک سازی داخلی، لینک سازی هدف دار واسه هر کلید واژه واسه صفحه مربوط به اون کلمه س. هر کلید واژه باید صفحه هدف (landing page) جداگونه ای داشته باشه تا گوگل فهمیده باشه که سایت به صورت تخصصی در حال فعالیت روی کلمه های مطرح شده. مثلا یه سایت پزشکی که در بخش قلب و عروق فعالیت داره نباید تموم صفحات خود رو با کلید واژه جراحی قلب محتوا گذاری کنه بلکه باید عنوانای جور واجور و کلمات در رابطه دیگه رو هم مورد بررسی قرار داده و مقالات کامل تری ارائه دهد. این که مثلا ۲۰ مقاله با عنوان جراحی قلب بذاریم نه فقط به سئو سایت کمک نمی کنه بلکه گوگل رو هم واسه انتخاب صفحه هدف گمراه می کنه و در واقع نمی دونه کدوم صفحه شما رو باید در یافته های خود نمایش دهد و همین موضوع باعث افت رتبه شما در گوگل می شه.
لینک سازی داخلی باعث افزایش سرعت ایندکس شدن سایت هم می شه، چون خزندهای گوگل با به کار گیری لینکا می تونن به همه جای سایت سر بزنن و سایت رو با سرعت بیشتری ایندکس کنن.

علاوه بر اثر خوب لینک سازی داخلی روی گوگل، با این کار میشه باعث بهتر شدن تجربه کاربری یا (User Experience) هم شد، چون اگه مطالب تولید شده واقعا جذاب و کاربردی باشه و کاربران از خوندن مقالات لذت ببرن، اگه مطلبی به عنوان مطلب پیشنهاد شده به وسیله نویسنده ارائه شه، شک نداشته باشین مقاله بعدی هم به وسیله کاربران خونده می شه. همین موضوع باعث موندگاری بیشتر کاربران در سایت و مشاهده صفحات بیشتر می شه که نتیجه پایانی اون بهبود سئو رو رقم میزنه.

به چه دلیل باید لینک سازی داخلی انجام بدیم؟

ساختار وب رو به تار عنکبوت تشبیه می کنن چون تارهای عنکبوت همه بهم وصلن و عنکبوتا با به کار گیری تارها به هر نقطه ای می رن حال اگه به هر دلیلی یکی از تارها پاره شه عنکبوتا واسه رفت و اومد به مشکل می خورن و راه دیگه ای رو انتخاب می کنن.
ساختار گوگل هم همینطوریه خزندهای گوگل با به کار گیری لینکا راه رفت و اومد خود رو انتخاب می کنن و اگه صفحه ای لینک داخلی و خارجی نداشته باشه به معنی بن بسته. بن بستا نه فقط از نظر گوگل ضرر دارن بلکه باعث می شه کاربران هم از صفحه خارج شن و شما خیلی راحت واسه اونا صفحه خروج یا Exit page ستختین.
با در نظر گرفتن این توضیحات در نظر داشته باشین که اگه ساختار وب رو به خود نگیرید گوگل در سایت شما به بن بست می خوره و این مسئله به سئو هر سایتی آسیب میزنه.
هر چی سایت شما از صفحات خروج (Exit Page) کمتری بهره مند باشه واسه گوگل محبوب تر میشین. با به کار گیری شکلای جور واجور روشای لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی بن بستا رو از سایت خود حذف می کنین.

شکلای جور واجور لینک سازی داخلی

۱٫ لینک سازی خودکار داخلی (automatic internal links)

یه جور لینک سازیه که در سیستم وردپرس با به کار گیری افزونه Automatic SEO Links می تونین کلماتی رو به عنوان کلید واژه معرفی کنین و هر موقع در متن از کلمات کلیدی استفاده کردین به طور خودکار به صفحه هدف (landing page) لینک داخلی انجام شه.
به طور مثال با اضافه کردن کلمه تولید محتوا در این افزونه هروقت در مدیر وب مطلبی بنویسیم که از کلید واژه تولید محتوا در اون استفاده شده باشه به صورت خودکار این کلمه به صفحه https://modireweb.com/content-marketing لینک می شه.
می تونین از برنامه نویس سایتتون بخواین که این ویژگی رو خیلی راحت براتون کد نویسی کنه. طوری که هم مطالب در رابطه و هم اجناس در رابطه رو براساس کلمات کلیدی موجود در محتوا به کاربران خود پیشنهاد بدین.
با این روش همه صفحاتی که کلید واژه تولید محتوا رو داشته باشن به یه صفحه هدف لینک می شن و این موضوع باعث می شه کاربر هم با به کار گیری این ویژگی با مطالعه هر مطلب بتونه مطالب در رابطه رو هم مطالعه کنه و در نتیجه زمان بیشتری هم در سایت باقی می مونه.

به طور مثال کاربر در سایت مدیر وب با مطالعه مطلب رابطه بازاریابی محتوا با سئو دقیقاً چیه؟ می تونه تموم مطالب مربوط به کلید واژه تولید محتوا رو مطالعه کنه و حتی اجناس فروشگاه که با این مطلب در ارتباطه هم براش نشون داده می شه. به این روش لینک سازی، لینک سازی خودکار (automatic internal links) می گن.

بازاریابی محتوا

۲٫ لینک سازی دستی داخلی یا لینک سازی در داخل محتوا (manual internal links)

اگه بدون افزونه و کد نویسی لینک سازی داخلی انجام شه به لینکای تولید شده در مقالات، (لینک سازی دستیِ داخلی) می گن.
لینکایی که خودتون می کنین و به دیگر مطالب در رابطه سایتتون لینک می کنین از جمله این لینکا هستن که با به کار گیری اونا به کاربراتون حالی می کنین که در این بخش اطلاعات بیشتری در سایت دارین که می تونن به اونا هم مراجعه کنن. این نوع لینک سازی اثر بسیار خوبی روی گوگل و بازدید دیگه صفحات به وسیله کاربران داره.

۳٫ لینک سازی عکسا

لینک سازی تصویری واسه معرفی عکس و موضوع عکسا به گوگل استفاده می شه و اگه از تگ Alt واسه عکسا استفاده کنین واسه سئو سایت شما خوبه. تگ Alt کمک می کنه که اگه کاربر شما به هر دلیلی نتونست عکس رو لود کنه با به کار گیری متنی که در این عکس به عنوان موضوع قرار دادین فهمیده باشه که چه عکسی رو نتونسته مشاهده کنه. دلیل اصلی به کار گیری تگ Alt شناسایی عکس با عنوان وارد شده به گوگله. مثلا اگه عکسی در مورد طبیعت در سایت بذاریم و در Alt تصویر بنویسیم گردشگری در جنگل گوگل میفهمه که این عکس به چی اشاره داره.

گردشگری

با این حال میشه گفت اثر لینک سازی با عکس به اندازه لینک سازی متنی نیس و شما فقطً واسه انجام موارد سئو داخلی (On Page Seo) باید واسه متنا لینک سازی انجام بدین.

۴٫ لینک سازی در صفحه اول سایت

مهم ترین صفحه هر سایت، صفحه اصلی اون هستش. اگه صفحه اصلی سایت رو فقطً جهت افزایش درآمد و معرفی هر چیزی که فقط واسه شما سودآوره طراحی کنین و به فکر رابطه برقرار کردن کاربر با سایت خود نباشین باعث نابودی سایتتون میشین.

صفحه اصلی سایت شما از اهمیت و امتیاز بالایی برخورداره و همین موضوع باعث می شه، لینکایی که در صفحه اصلی سایت شما قرار میگیره، اهمیت خیلی بالایی داشته باشه و رتبه صفحات لینک شده واسه انکر تکست اون لینک در گوگل زیاد شه.

صفحه اصلی سایت باید دارای دسته بندی مرتب و منظم باشه. مقالات، اجناس، درباره ما و تماس با ما، هر کدوم نیازمند صفحه ای جدا از هم هستن که لینکای هر صفحه باید در هدر یا فوتر صفحه اصلی سایت قرار گیرد. با در نظر گرفتن این موضوع که در هر صفحه داخلی هم هدر و فوتر سرجای خود ثابت هستن این گزینه ها همیشه در دسترس کاربر قرار دارن و از طرف دیگه هم تکرار این بخشا در دیگه صفحات باعث می شه اعتبار صفحه اصلی هم متمرکز به لینکای داخلی محتوای اون شه.

۵٫ لینک سازی در منو

کلمات کلیدی سایتتون رو بررسی کنین اگه هر کلمه، صفحه هدف (Landing Page) مخصوص به خودشو نداره، واسه اونا صفحه ای جدا از هم بسازین. لینک سازی در منوی سایتای فروشگاهی خیلی با اهمیته. بطور مثال سایت فروش موبایل باید در منو از کلید واژه برنده های موبایل استفاده کرده باشه و عملیات سئو هم روی این صفحات انجام شده باشه تا کاربر خیلی راحت به صفحه هدف مربوط به اون برند (Landing Page) وارد شه و واسه سایت شما افزایش رتبه و بازدید داشته باشه. کلماتی که واسه منو انتخاب می کنین روی سئو سایت هم بسیار اهمیت دارن و گوگل به این کلمات توجه بیشتری نشون میده. چون این کلمات دقیقا کلماتی هستن که با درست انتخاب کردن و درست قرار دادن اونا در منو بیشترین ورودی سایت خود رو براشون اختصاص میدید.

موبایل

لینک سازی خارجی (External Links)

تصور کنین که قصد خرید محصول جدیدی که تازگیا به بازار اومده رو دارین. بعد از این که وارد فروشگاهی میشین، نماینده فروش اون برند به سرعت به توضیح در مورد اون محصول می پردازه تا شما رو راضی کنه که محصول مفیدی رو واسه فروش داره. ممکنه احساس کنین که اون شخص فقط قصد فروش محصولش رو داره و در خرید اون کالا هنوزم دودل باشین. کافیه در همین زمان دوستی قدیمی ای از راه برسه و به شما بگه این کالا رو استفاده کرده و بسیار براش به درد بخور واقع شده.
مطمئنا تازه می تونین باور کنین که حرفای نماینده فروش در مورد اون محصول درست بوده و به اون کالا اعتماد می کنین.
با این مثال می تونین بهتر معنی لینک سازی خارجی رو درک کنین. گوگل با ورود به سایت شما مطالب شما رو با دقت بررسی کرده ولی هنوز به عنوان سایتی محبوب در نظرش نیستش اید مگه این که سایت، وبلاگ و یا انجمنی که از امتیاز خوبی در نظر گوگل برخورداره، شما رو تأیید کنه. گوگل هم به تایید بقیه بیشتر از توضیح خودتون اهمیت میده.
با افزایش تعداد تأییدهایی که از طرف سایتای دیگه می گیرین بیشتر و بیشتر در نظر گوگل محبوبیت پیدا می کنین.
چیزی که در محبوب شدن سایت مشکله اینه که کاربران زیادی به صورت طبیعی شما رو به همدیگه پیشنهاد نمی ده و این راه با سرعت بسیار کمی پیش میره.
واسه همینه که سئو کاران به تولید بک لینک به صورت مصنوعی می پردازن تا با تولید تعداد زیادی لینکای خارجی، سایت رو با سرعت بیشتری به صفحه اول موتورهای جستجو (SERP) برسانند.

بک لینک

با این حال این نکته رو در نظر داشته باشین که ایجاد محبوبیت مصنوعی از نظر الگوریتم پنگوئن گوگل تقلب بوده و اگه به سایت شما شک کنه پنالتی میشین.
پنالتی شدن سایت به وسیله گوگل باعث می شه که با کلید واژه انتخاب شده واسه همیشه از صفحه موتورهای جستجو حذف شده و با سرچ کردن اون کلمه سایت واسه کاربران هیچوقت نشون داده نشه.

مطلب در رابطه: Off Page SEO یا سئو خارجی چیجوری انجام می شه؟

نکات زیادی در لینک سازی خارجی هست، درصورتی که اونا رو رعایت کنین پنالتی نمی شین. در ادامه به توضیح مختصری در مورد لینک سازی خارجی می پردازیم:

• حتماً در سایتای در رابطه لینک سازی کنین. اگه سایتتون در مورد آموزش سئو هستش نمی تونین از سایت فروش خودرو لینک خارجی بگیرین.

• تو یه بازه وقتی خاص همیشه به یه کلید واژه لینک خارجی ندین. از کلمات هم خونواده و یا دیگه کلمات کلیدی سایتتون هم استفاده کنین.

• فقط از یه سایت واسه قرار دادن لینک استفاده نکنین. مثلاً تعداد صد لینک خود رو روی یه سایت بذارین و فکر کنین به خاطر تعداد لینک هاتون محبوبیت ایجاد کردین. این موضوع به طور کاملً اشتباهه. هر URL یه بار واسه شما امتیاز می آورد. تعداد بالای Reffering Domain واسه شما امتیاز میاره نه تعداد لینکا.

• وقتی واسه ایجاد لینکا دست به کار شین که سایتتون از نظر رابط کاربری و محتوا به طور کاملً کامل و غنی شده باشه. سایتایی با محتوای کم و غیر اصولی سایتایی نیستن که مردم به همدیگه پیشنهاد بدن پس باعث میشین که گوگل متوجه تقلب شما بشه.

• طبیعی رفتار کنین و بدونین که لینک سازی خارجی کاری زمان بره و در هر صورت چند ماه باید تحمل کنین تا نتیجه مطلوب رو بگیرین.

لینک سازی راه رفت و اومد گوگل و کاربران به سایت شماس. اگه می خواین در سایتتون کاری کنین که کاربران از مطالبی که جفت و جور کردین بیشترین استفاده رو ببرن و همه مطالب شما بازدید خوبی داشته باشن، لینک سازی داخلی انجام بدین و اگه می خواین به سرعت ایندکس شید و گوگل همیشه به سایتتون سر بزنه لینک سازی خارجی انجام بدین.

مشاهده نسخه pdf مقاله: لینک سازی داخلی (Internal links) و لینک سازی خارجی (external links)