عنوان کامل پایان نامه :

 رتبه بندی استراتژی مدیریت دانش با بهره گیری از رویکرد تلفیقی ANP و DEMATEL

مفهوم مدیریت دانش

 

دانش بیش از هر منبع گرانبهایی زیرا منابع مالی، جایگاه بازار و یا فناوری برای سازمان‌ها اهمیت یافته می باشد. زیرا که از آن به عنوان منبع اصلی در انجام کارهای سازمان یاد می گردد. سنت‌ها، فرهنگ، فناوری، اقدامات، تیم­ها و رویه­های سازمان همگی بر پایه­ی دانش و تخصص بنا شده­اند. دانش برای افزایش قابلیت­های کارکنان به مقصود گسترش و اجرای بهبودها و ارائه خدمات باکیفیت به مشتریان لازم می باشد (خرقانی و سلسله، 1386). دانش برای روزآمدسازی محصولات و خدمات، تغییر نظام­ها و ساختارها، و دستیابی به راه حل معضلات، ضروری می باشد. در اقتصاد جدید مبتنی بر دانش، افراد در تمام سطوح و انواع شرکت­ها برای گسترش دانش، به چالش کشیده خواهند گردید تا مسئولیت ایده­های جدید خود را بپذیرند و تا جایی که می­توانند آن‌ها را پی­گیری کنند. وظیفه­ی رهبر همانا خلق محیطی خواهد بود که به کارکنان امکان افزایش دانش و اقدام بر مبنای آن را بدهد.

دانش به گونه مستمر در هر گوشه­ای ازکره­ی زمین خلق شده و هر ٢ تا ٣ سال، دو برابر می­گردد. (رادینگ، 1383). توماس استیوارت[1] (1991) اذعان می­دارد که قدرت فکری در گذشته هیچگاه برای کسب و کار بسیار مهم نبوده می باشد. اما امروزه،  شرکت­ها بیشتر بر دانش، ثبت اختراعات، فرایند، مهارت­های مدیریتی، فناوری، اطلاعات در مورد مشتریان، عرضه­کنندگان و تجربیات پیشین خود تکیه دارند. وجود چنین دانشی در سازمان می­تواند برای ایجاد مزایای مختلفی به­کار گرفته گردد. به اظهار دیگر، دانش، مجموع هر چیزی می باشد که کارکنان شرکت شما میدانند و این برای شما سلاح رقابتی در بازار را به وجود می آورد (Stewart, 1997). رابرت ریچ[2] (١٩٩١) وزیر کار سابق ایالات متحده اذعان می­دارد

که “دیگر شرکت­ها آنچنان بر محصولات تأکید نمی­کنند بلکه استراتژی­های کسب و کار آنان به گونه فزاینده­ای بر دانش تخصصی تمرکز یافته می باشد” (Shawa & Williams, 2009).

قابلیت
تخصص
دانش
اطلاعات

داده
شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

تا زمانی که شرکت تعریف خود را از دانش تعیین نکرده و نوع دانشی که از نظر سازمانی اهمیت دارد، شناسایی ننموده می باشد، قادر به مدیریت دانش عملیاتی خود نخواهد بود. پر واضح می باشد که همه­ی دانش­ها ارزش یکسانی ندارند. شکل زیر سلسله مراتب یا پیوستار دانش را نشان می‌دهد.

[1]. Thomas Stewart.

[2]. Robert Reich.

سوالات یا اهداف پایان نامه :

–  شناسایی شاخصهای اثرگذار بر انتخاب استراتژی مدیریت دانش

2- ارائه مدل تلفیقی انتخاب استراتژی مدیریت دانش با رویکرد ANP و DEMATEL

3-  انتخاب استراتژی مدیریت دانش در شهرداری تهران با بهره گیری از رویکرد تلفیقی ANP و DEMATEL

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان :  رتبه بندی استراتژی مدیریت دانش با بهره گیری از رویکرد تلفیقی ANP و DEMATEL با فرمت ورد