عنوان کامل پایان نامه :

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

 رتبه بندی استراتژی مدیریت دانش با بهره گیری از رویکرد تلفیقی ANP و DEMATEL

الگوهای چهارگانه ایجاد دانش در هنگام تغییرات پروژه های سازمانی

 

نوناکا (١٩٩۵)، استاد مدیریت دانشگاه هیتوتسوباشی در توکیو، چنین می­نویسد: “شرکت­های موفق، سازمان‌هایی هستند که به گونه ثابت به خلق دانش جدید از تغییرات رخ داده و توزیع آن در سراسر سازمان پرداخته به سرعت این دانش جدید را در فناوری­های محصولات جدید به کار می­گیرند”. در واقع او می­خواهد اظهار کند که “ایجاد دانش بایستی جزء کانون استراتژی سازمانی شرکت” باشد (Nonaka & Takeuchi, 1995). نوناکا، چهار الگوی تعاملی بین دانش ضمنی و صریح را در ایجاد یا توسعه­ی دانش سازمانی شناسایی نموده می باشد:

ـ ضمنی به ضمنی: این شکل رشد دانش هنگامی اتفاق می­افتد که فرد دانشی را به شخص دیگری در یک ارتباط­ای استاد شاگردی انتقال دهد.

ـ صریح به صریح: ترکیب و تلفیق دانش صریح موجود حاصل می­گردد، همانند زمانی که شرکت گردآوری و ترکیب اطلاعات را کنترل می­کند.

ـ ضمنی به صریح: هنگامی اتفاق می­افتد که فردی دانش موجود را کسب کرده و به دانش ضمنی خودش اضافه می­نماید و دانش جدیدی را که می­تواند در سراسر سازمان به اشتراک گذاشته گردد، ایجاد می­کند.

ـ صریح به ضمنی: این شکل خلق دانش هنگامی رخ می­دهد که دانش صریح جدید به وسیله اعضای سازمان برای خلق دانش ضمنی جدید درونی می­گردد، همانند زمانی که فرایند بودجه­ریزی جدید پیشنهادی بازرس شرکت، به شیوه­ی استاندارد انجام امور کسب و کار تبدیل می­گردد.

الگوهای چهارگانه­ی مزبور در شرکت­های دانش محور، به گونه پویا در یک چرخه­ی مارپیچی دانش با هم در تعامل هستند.

این الگوها، به نیروی خلق دانش جدید تبدیل می­شوند به طوری که تعاملات مختلف بین آن‌ها، تعهد شخصی و انرژی قابل توجهی ایجاد می­کنند.

فعالیت‌های خلق دانش: سازمان ممکن می باشد تعدادی از فعالیت­های زیر را برای ارتقای خلق دانش انجام دهد:

یادگیری عملی. این رویکرد به خلق دانش، رهیافتی می باشد که شامل کارکردن بر روی مسائل واقعی، تمرکز بر کسب یادگیری و سپس اجرای راه­حل­ها می باشد. معادله­ی یادگیری عملی بدین ترتیب می باشد: یادگیری = دانش برنامه ریزی شده (دانشی که در حال حاضر به کار گرفته می­گردد) + سؤال کردن (بصیرت­های جدید در   حوزه­هایی که هنوز شناخته نشده اند). یادگیری عملی، تجربه و دانش فرد یا گروه را به وسیله­ی افزایش مهارت و طرح سؤالات ارزیابی که منجر به دانش جدید می­شوند، ایجاد می­کند.

سوالات یا اهداف پایان نامه :

–  شناسایی شاخصهای اثرگذار بر انتخاب استراتژی مدیریت دانش

2- ارائه مدل تلفیقی انتخاب استراتژی مدیریت دانش با رویکرد ANP و DEMATEL

3-  انتخاب استراتژی مدیریت دانش در شهرداری تهران با بهره گیری از رویکرد تلفیقی ANP و DEMATEL

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان :  رتبه بندی استراتژی مدیریت دانش با بهره گیری از رویکرد تلفیقی ANP و DEMATEL با فرمت ورد