: مسلمانان سراسر جهان در ماه مبارک رمضان با گرفتن روزه از خوردن و آشامیدن امساک می کنن. روزه گرفتن آثار الهی، فیزیکی، روحی و اجتماعی زیادی واسه افراد داره. ولی افراد باید توجه دارا باشن که واسه بهره مندی از فیوض جسمی و روحی این ماه رعایت رژیم غذایی درست لازمه.

اصول روزه داری در جوانان

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در مورد اهمیت تغذیه درست در ماه مبارک رمضان گفت: افراد باید از همه گروه های اصلی غذایی (اجناس پروتئینی، لبنیات، میوه ها و سبزیجات) در وعده های سحر و افطار استفاده کنن. هم اینکه روزه داران واسه جلوگیری از کم آبی بدن باید در فاصله بین افطار تا سحر حدود شش تا هشت لیوان مایعات و به خصوص آب بنوشن.

ایشون گفت: روزه داری در جوانان زمینه رسیدن اونا رو به تقوای الهی و اصلاح نفس جفت و جور می کنه. روزه گرفتن در پاکسازی اعضای جور واجور بدن و مخصوصا دستگاه گوارش و کبد نقش موثری داره.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اضافه کرد: بدن در زمان گرسنگی با مصرف اندوختهای چربی اش دلیل کاهش چربی خون و پاکسازی دستگاه گوارش و کبد می شه.

عظمایی پیشگیری از بیماریایی مثل سکته مغزی و فراموشی رو از دیگر اثرات مثبت روزه دونست و گفت: روزه گرفتن منتهی به کاهش چربی خون و چربی کبد شده و احتمال دچار شدن به مشکلات قلبی و عروقی رو کم می کنه.

لاغری بدن در ماه مبارک رمضان

ایشون تاکید کرد: اگه روزه داران به نوع تغذیه خود در ماه مبارک رمضان توجه خاص دارا باشن در این ماه می تونن وزن خود رو کم کنن. اما در بعضی از مواقع افراد پس از ماه رمضان دچار اضافه وزن و چاقی می شن.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی با بیان اینکه مصرف شیرینیای قنادی دلیل اضافه وزن و چاقی روزه داران در ماه رمضان می شه، گفت: به کار گیری غذاهای سنگین، پرچرب و سرخ شده هم از لاغری افراد در این ماه مانع می شه.

عظمایی پیشنهاد کرد: بر خلاف باور عادی بین روزه داران مبنی بر اینکه مصرف مواد غذایی زیاد در وعده های سحر و افطار منتهی به این می شه که افراد در طول روز دیرتر دچار احساس تشنگی و گرسنگی شن، افراد باید از پرخوری در این ماه دوری کنن. هم اینکه اگه غذای مورد استفاده در وعده سحر چرب یا شور باشه، روزه داران در طول ساعات روز دچار تشنگی، گرمی و بی تابی می شن.

ایشون اظهارداشت: جوانان در ماه رمضان باید سحری بخورند حتی به اندازه چند عدد خرما و مقداری آب. این در حالیه که بعضی از افراد تصور می کنن که با حذف این وعده در ماه رمضان می تونن به کاهش وزن برسن.

گزینه های غذایی مناسب واسه افطار

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اضافه کرد: روزه داران باید با مصرف نوشیدنیای گرم مانند آب جوش ولرم یا شیر گرم افطار کنن. هم اینکه نون و حلوا، سوپ گرم و شله زرد از دیگر مواد غذایی مناسب واسه افطار حساب می شن.

عظمایی تاکید کرد: افراد باید از نوشیدن آب یخ و شربتای خنک به هنگام افطار به طور اکید دوری کنن، چون به کار گیری این نوشیدنیا موجب سردی شدید معده و مشکلات گوارشی می شه.

ایشون گفت: روزه داران باید واسه جلوگیری از بروز ناراحتیای گوارشی مانند نفخ از مصرف هندوانه خیلی سرد دوری کنن. هم اینکه به کار گیری هندوانه همراه با هسته های اون یا مصرف قسمت سفید اون مانع از ایجاد مشکلات گوارشی مثل دل درد در افراد می شه. آدمایی که مزاجی سرد دارن، پیشنهاد می شه پس از مصرف این میوه مقداری عسل بخورن.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: روزه داران باید از مصرف افراطی و غیر اصولی زولبیا و بامیه در وعده های سحر و افطار دوری کرده و لقمهای غذا رو خوب بجویند.

عظمایی گفت: افراد روزه دار بهتره یه ساعت پس از خوردن شام میوه بخورن. هم اینکه به کار گیری ماست به همراه پونه کوهی، گل سرخ و شید، سالاد، سبزی و تنقلات سالم مثل: کشمش، انجیر و برگِ زردآلو در محدوده وقتی بین افطار تا شام پیشنهاد می شه.

نکات لازم واسه روزه داری سالمندان

ایشون پیشنهاد کرد: سالمندان با در نظر گرفتن سنشون به انرژی و غذای کمتری نسبت به بقیه افراد احتیاج دارن. اما این گروه از افراد اگه توان روزه گرفتن رو دارن، باید به اندازه کافی غذا بخورن.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: کهنسالان باید در طول افطار تا سحر تعداد دفعات وعده های غذایی رو افزایش، اما حجم هر وعده رو کم کنن. سالمندان باید در مصرف مواد قندی و نشاسته ای زیاده روی نکنن.

عظمایی با بیان اینکه سالمندان باید از استفاده زیادتر از اندازه مواد غذایی سرخ شده، پر ادویه، چرب و دیرهضم دوری کنن، گفت: مصرف این ترکیبات دلیل احساس سنگینی و ترش کردن معده در این گروه از افراد شده، پس کهنسالان باید از غذاهای آب پز بیشتر استفاده کنن.

ایشون اضافه کرد: مصرف نونای سبوس دار، نخود فرنگی، لوبیا سبز و آلو باعث تنظیم حرکات دودی روده و مانع از بروز یبوست می شه. هم اینکه سالمندانی که گرفتار به سنگ کلیه یا نارساییای کلیوی هستن باید قبل از روزه داری با دکتر خود مشورت کنن و در صورت صلاحدید ایشون مبادرت به روزه داری کنن.

عظمایی اعلام کرد: روزه داران باید پس از صرف سحری نخوابن و به مدت حدود ۱۰ دقیقه پیاده روی ملایم دارا باشن. هم اینکه مصرف لبنیات مانند پنیر به همراه پونه کوهی، شید، گردو و خرما در سالمندان دلیل شده که نیاز روزانه اونا به کلسیم تامین شه.

گزارش از پگاه آقایی

باشگاه خبرنگاران جوون

.

منبع :

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *