اگه در تلاشین که مصرف گوشت قرمز خود رو کم کنین یا قطع کنین، این رو هم میدونید که با اینجور کاری ممکنه بدنتون دچار فقر شدید آهن شه. غذاهای گیاهی هم شامل این مینرال هستن، اما آهن موجود در اونا خیلی راحت جذب نمی شه.

امتیاز خبر: 96 از 100 تعداد رای دهندگان 18

سایت دکتر کرمانی: اگه در تلاشین که مصرف گوشت قرمز خود رو کم کنین یا قطع کنین، این رو هم میدونید که با اینجور کاری ممکنه بدنتون دچار فقر شدید آهن شه. غذاهای گیاهی هم شامل این مینرال هستن، اما آهن موجود در اونا خیلی راحت جذب نمی شه. تنها 2 تا 20 درصد آهن موجود در گیاهان، می تونن از سیستم گوارشی به خون راه پیدا کنن، این مقدار در گوشت حیوانات 15 تا 15 درصده.

با این ترکیبات فقط آهن جذب کنین

اما حالا خوبیش اینه واسه این مشکل یه راه حل ساده هست: تنها مقداری ویتامین C به وعده خود اضافه کنین. ویتامین C مقدار جذب آهن رو از غذاهای غیر حیوونی زیاد می کنه. در ادامه می خوایم ترکیبایی رو به شما معرفی کنیم که می تونین با اونا این کار رو انجام بدین. یعنی یه غذا شامل آهنه و دیگری شامل ویتامین C. این موارد نمونه هایی هستن که می تونین با الهام از اونا شکلای جور واجور ترکیب رو واسه خودتون بسازین پس لازم نیس به اونا محدود شید.

1- اسفناج ( آهن ) + فلفل دلمه ای قرمز ( ویتامین C )

راه های زیادی واسه ترکیب این دو هست، مثلا می تونین سالاد اسفناج درست کنین و در اون برشای فلفل دلمه ای قرمز بذارین. و یا می تونین این دو رو با هم تفت بدین. ترکیب این دو به همراه روغن زیتون، سیر و فلفل قرمز عالی می شه.

2- بروکلی ( آهن ) + گوجه فرنگی ( ویتامین C )

می تونین با تفت دادن بروکلی، گوجه فرنگی به همراه پیاز، قارچ، روغن زیتون، سیر و دیگه سبزیجات خوراکی فوق العاده مقوی واسه خود درست کنین. گذاشتن یه پروتئین بدون چربی کنار این غذا همه چیز رو کامل می کنه ( سینه مرغ، سالمون، یا لوبیا سفید ). گوجه فرنگی و بروکلی رو می تونین در املت صبحونه هم استفاده کنین. این ترکیب رو می تونین خیلی راحت در سالاد  هم به کار ببرین.

3- شکلای جور واجور لوبیا ( آهن ) + کلم ( ویتامین C )

این دو رو می تونین در سالاد و شکلای جور واجور ساندویچ با هم ترکیب کنین. شاید ترکیب در نگاه اول متعجبتان کنه اما مطمئن باشین غذاهای خوشمزه ای از اون در میاد.

4- کلم پیچ ( آهن ) + پرتقال ( ویتامین C )

می تونین هر دو اینا رو داخل اسموتی استفاده کنین. برشای پرتقال رو به سالاد کلم اضافه کنین و طعمی متفاوت و جدید رو تجربه کنین.

5- عدس ( آهن ) + کلم بروکسل ( ویتامین C )

هر دوی اونا رو می تونین به سالاد اضافه کنین. حتی از برگای این کلم می تونین به عنوان نون استفاده کنین، یعنی عدسا رو به همراه هرچه دوست دارین اول بپزید و بعد درون برگای کلم بذارین و بخورین.

6- شکلات تلخ ( آهن ) + توت فرنگی ( ویتامین C )

اگه نمی دونستید شکلات تلخ یکی از منابع آهن است، پس باید بگم این خبر خوب راسته. شکلات تلخ رو آب کنین و روی توت فرنگیا بریزین. راه های زیادی واسه ترکیب این دو هست، پس حسابی خودتون رو تحویل بگیرین.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *