شما با جواب دادن به سوالای آزمون زیر می تونین بفهمین که نیازه موادغذایی با تنوع رنگی فراوون رو در بشقاب غذاتون بذارین یا نه.
شما با جواب دادن به سوالای آزمون زیر می تونین بفهمین که نیازه موادغذایی با تنوع رنگی فراوون رو در بشقاب غذاتون بذارین یا نه.

1 – نگاهی به میز صبحونه تون بندازین؛ بیشترین رنگایی که در میان موادغذایی موجود در صبحونه تون هست، چیه؟

الف – قرمز، زرد، نارنجی و قهوه ای

ب – طلایی و سفید

2 – اگه قرار بود یه ظرف بزرگ سالاد بخورین و ظرف سالاد تابلوی نقاشی بود و شما نقاش اون، چیجوری ظرف سالاد رو با این سبزیا تزئین می کردین؟

الف – بیشترین سهم سالاد که شامل سبزیای سبزرنگه در دور و بر ظرف و مقداری از سبزیای قرمز و نارنجی رنگ رو در مرکز ظرف می چیدم. 

ب – با ترکیبی از شکلای جور واجور سبزی های سبزرنگ مانند کلم بروکلی، نخودفرنگی و فلفل دلمه ای ریزشده سالاد رو تزئین می کردم.

ج – مخلوطی از سبزیای سبزرنگ و سفیدرنگ مانند ترب، گل کلم و کلم پیچ در بشقاب می ریختم.

3 – معمولا رنگ موادغذایی ای که مصرف می کنین، روی انگشت و دهن شما باقی می مونه؟

الف – با احتمال خیلی کم 

ب – یه بار در هفته 

ج – یه بار در روز 

4 – وقتی در یخچال رو باز می کنین، موادغذایی موجود در یخچال چند رنگ هستن؟ 

الف – 4 رنگ یا بیشتر 

ب – ترکیبی از 3 رنگ 

ج – ترکیبی از 1 یا 2 رنگ 

تفسیر آزمون 

اگه بیشترین جواب هاتون گزینه الفه، به شما شادباش می بگیم. چون وضعیت خوبی دارین و نشون دهنده اینه که برنامه غذایی شما شامل مقادیر زیادی ترکیبایی با خاصیت آنتی اکسیدانیه. 

اگه بیشتر گزینه ب رو انتخاب کردین، در وضعیت بدی نیستین ولی در طول هفته کمتر از میوه و سبزیای جور واجور استفاده می کنین و بهتره میوه یا سبزی تازه بیشتری بخورین. 

اگه بیشترین جواب تون گزینه جه، این وضعیت خیلی باحال نیس و می تونین بهتر از این باشین. اشتیاق و انگیزه تون رو از دست ندین و نگاهی به رنگین کمون سبزیا بندازین. جالبه بدونین بیشتر افراد در این گروه قرار دارن. حتما در عادتای غذایی خود تغییراتی ایجاد و تلاش کنین سهم بیشتری از موادغذایی تون رو شکلای جور واجور میوه و سبزیا تشکیل بده.

5 نکته مخفی در سوالا

1 – یه صبحونه سنتی معمولا شامل شیر، نون و شکلای جور واجور کلوچه است، اما امروزه مواد تشکیل دهنده صبحونه شامل موادغذایی کامل تریه و علاوه به همه موارد گفته شده، شکلای جور واجور میوه ها و سبزیا رو هم میشه در وعده صبحونه گذاشت. میوه ها، علاوه بر اینکه رنگای شادی بخشی به بشقاب غذا می بخشن، بسیارمغذی و مفیدن. می تونین واسه اینکه موادغذایی تون از ارزش غذایی بالایی بهره مند باشن، اونا رو با شکلای جور واجور میوه ها ترکیب کنین. مثلا یه لیوان آبمیوه، مخلوطی از شیر و کورن فلکس بخورین یا به جای اینکه طبق عادت همیشگی مخلوط یه لیوان شیرموز یا توت فرنگی بخورین، هنگام خوردن شیر و ماست میوه های تازه مانند توت فرنگی یا کیوی رو به اون اضافه کنین. اینطوری اندازه دریافتی فیبر و ریزمغذی دیگه زیاد می شه.

2 – با اینکه خوردن سالاد شامل شکلای جور واجور سبزیا با رنگای متفاوت خیلی خوبه و ریزمغذیای موردنیاز بدن رو تامین می کنه، اما به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین بدن به بقیه مواد مانند پروتئین، شکلای جور واجور چربیا و کربوهیدراتا هم نیاز داره. پس تلاش کنین در برنامه غذایی تون منابع تموم موادمغذی رو بذارین، مثلا اگه بخشی از بشقاب غذاتون به گوشت اختصاص یافته، باید در کنار اون سبزیایی مانند هویج، نخودفرنگی، کلم بروکلی، سیب زمینی و… هم بذارین. اگه هم غذاتون ماکارونی همراه سیب زمینیه، به دلیل پرکالری و چرب بودن این غذا بهتره اونو با سبزی بخورین تا ارزش غذایی بیشتری پیدا کنه. مثلا مخلوط آویشن و ماکارونی همراه با جعفری، فلفل دلمه ای، هویج، قارچ و…

3 – شکلای جور واجور نوشیدنیا و شکلاتا از خوراکیایی حساب می شن که در ترکیبشان، مواد رنگی هست. این موادغذایی شامل مقدار زیادی شکر و چربی هم هستن پس بهتره به جای مصرف این نوع موادغذایی، میوه هایی به رنگ تیره مانند تمشک یا شاه توت بخورین. 

4 – میوه ها و سبزیا به دلیل رنگ بندی متنوعشان شامل مقادیر زیادی ویتامین و املاح هستن پس باید دست کم در طول هفته یه بار، در برنامه غذایی تون 4 نوع سبزی جور واجور با رنگای متفاوت بذارین.

5 – معمولا مصرف همیشگی یه نوع غذا بعد از یه مدت می تونه خسته کننده باشه تا حدی که دیگه تمایلی به خوردن اون نداشته باشین. یادتون نره تنوع در انتخاب موادغذایی باعث تامین موادمغذی جور واجور می شه. پس تلاش کنین در طول هفته حتما موادغذایی ای که شامل بیشتر از 4 رنگ هستن، بخورین.

منبع : salamat.ir

جمع آوری سلامت اکاایران

جمع آوری سلامت اکاایران

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *