با این خوراکیا با گرمازدگی مقابله کنین

 

علاوه به همه فوایدی که خورشید داره، کم آبی بدن، گرمازدگی، سوختن پوست و چیزای دیگه ای به جز اینا از مضرات تابش بی امان اون هستش. حالا خوبیش اینه کم نیس تعداد خوردنیایی که پر از آب هستن، تشنگی رو رفع می کنن و علاوه بر خنک کردن بدن به تأمین آب اونم کمک می رسونن.

 

لیمو

خورشید در دل آسمون می درخشه و نور و گرمای بی امانش رو نثار زمین و زمینیا می کنه. خورشیدی که بدون اون حیاتی نیس. اما با این حال تحمل گرما نور خورشید هم کار ساده ای نیس. در واقع خورشید با تموم خواص و فوایدی که داره اگه حواستون نباشه می تونه واسه سلامتی خطرآفرین هم باشه. کم آبی بدن، گرمازدگی، سوختن پوست و چیزای دیگه ای به جز اینا از مضرات همین تابش بی امانه. حالا خوبیش اینه کم نیس تعداد خوردنیایی که پر از آب هستن، تشنگی رو رفع می کنن و علاوه بر خنک کردن بدن به تأمین آب اونم کمک می رسونن.

 

در نتیجه لازمه واسه تحمل این گرمای شدید توجه خاص ای به تغذیه خود بدین از مواد غذایی مناسب استفاده کنین. در این مطلب چند ماده غذایی فوق العاده رو معرفی می کنیم که تحمل گرما رو آسون تر می کنن. لطفاً با ما همراه باشین.

 

لیموترش: خنکتون می کنه
حتماً میدونید که در هر فصلی از سال باید به اندازه کافی آب نوشید. اما در فصل تابستون به دلیل گرمای هوا این نیاز پررنگ تر می شه. در نتیجه لازمه که روزانه دست کم یک و نیم لیتر آب بخورین. البته نوشیدن آب خالی واسه خیلیا خیلی دل چسب نیس. در این صورته که می تونین کمی آب لیموترش به داخل آب خنکتون بچکانید. این کار باعث می شه که آب بیشتری بخورین و البته بدنتون خنک تر بمونه. می تونین به شربت آب لیمو هم فکر کنین. فقط لازمه اندازه قند اضافه به اونو کنترل کنین.

 

بفرمایید هویج رنده شده
در گرمای بی امان تابستون، مهم ترین مسئله تأمین آب بدنه. به خاطر اینکه دمای بالا نیاز به کنترل و تنظیم دمای بدن رو پررنگ تر می سازه. بدن واسه این کار نیاز به انرژی و صدالبته آب داره. در نتیجه پیشنهاد می کنیم واسه دریافت انرژی و آب همزمان به سراغ سبزیجات تازه و پر از آب برید. می تونین به هویج رنده شده اعتماد کنین. قند موجود در این سبزیجات، طبیعی هستن در نتیجه علاوه بر انرژی رسانی، آب بدنتون رو هم تأمین می کنن. خوردن هویج رنده شده که از قبل در یخچال گذاشته اید علاوه بر اینکه خنکتون می کنه اندازه زیادی ویتامین، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و فیبر به بدنتون میرسونه.

 

کدوی بخارپز بخورین
اگه از گرما کلافه شدین واسه خودتون سبزیجات بخارپز جفت و جور کنین. این روش پخت وپز بیشترین اندازه آب موجود در سبزیجات رو حفظ می کنه. شما می تونین سبزیجات مورد علاقه خود رو امتحان کنین. بهتره بدونین که کدو پر از آبه و به خاطر همین مصرف اون در هوای گرم بسیار پیشنهاد می شه.

 

سالاد خیار: دوست روزای گرم
خیار پر از آبه. بهترین زمان واسه مصرف زیاد خیار روزای گرم ساله. در نتیجه واسه خنک شدن و تحمل گرما بهترین کار جفت و جور سالاد خنک با خیار تازه س.
هندوانه از درصد آب تشکیل شده و طرفداران زیادی داره. واسه تحمل گرمای شدید و تأمین آب بدن خود همیشه در یخچالتان هندوانه داشته باشین. این میوه پر از آنتی اکسیدانا و ویتامینا هستش

 

توت فرنگی: فلفل نبین چه ریزه
اگه جزو آدمایی هستین که نمی تونین بدون دسر غذاتون رو به پایان برسونین اما در روزای گرم شیرینی دسرهای معمولی دلتون رو می زنه به سراغ توت فرنگی برید. این میوه خوشمزه پر از آبه و با این وجود شیرینی اون می تونه بهترین دسر بعد از غذا باشه. فرقی نمی کنه که اونو به صورت میوه تازه بخورین و یا اینکه از قبل کمپوت جفت و جور کرده باشین. در هر حال توت فرنگی دوست روزای گرمه. البته در جفت و جور کمپوت یا پوره اون نیاز به شکر زیاد ندارین.
یادتون باشه که توت فرنگی و هم اینکه هلو پر از آب هستن. پس بهتره همیشه در سبد میوه تابستانه تون حضور داشته باشن.

 

شربتا بهتر از بستنی
در مصرف شربتا به دلیل دارا بودن قند فراوون احتیاط کنین. البته پیشنهاد می کنیم به جای خوردن بستنی از شربت آب لیمو و چیزای دیگه ای به جز اینا استفاده کنین عطشتان رو رفع کرده و خنکتون می کنه.

 

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین نوشیدنیای اصیل ایرونی مانند خاکشیر یا تخم شربتی و چیزای دیگه ای به جز اینا جزو بهترین نوشیدنی ها واسه تحمل گرمای بی امانه.

 

هندوانه: آبدار، شیرین و خوشمزه
هندوانه از درصد آب تشکیل شده و طرفداران زیادی داره. واسه تحمل گرمای شدید و تأمین آب بدن خود همیشه در یخچالتان هندوانه داشته باشین. این میوه پر از آنتی اکسیدانا و ویتامینا هستش.

 

از سبزیجات دیگه غافل نشید
درسته که مواد غذایی اشاره شده بیشترین اثر رو در رفع تشنگی و تحمل گرما دارن اما نباید مواد غذایی دیگه رو از یاد برد. اصرار بر مصرف مواد غذایی پر از آب به این معنی نیس که از خوردن مواد غذایی به درد بخور دیگه غافل شید. در نتیجه حتماً تخم مرغ، ماهی، گوشت، نون کامل، حبوبات، سیب زمینی و غذاهای دریایی هم در برنامه غذایی تون داشته باشین.
یکی از بهترین روشای رفع تشنگی و تأمین آب بدن جفت و جور سوپای سرد با سبزیجاته. حتماً به این جور سوپا گوجه فرنگی هم اضافه کنین تا علاوه بر آب از ویتامینا و مواد معدنی اونم بهره مند شید.

 

 

جفت و جور و تنظیم : مجله تکناز

 

.

منبع :

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *