تلاش واسه جلوگیری از گرسنگی در بعضی مواقع می تونه سخت باشه، اما بعضی مواد غذایی می تونن به جلوگیری از درد گرسنگی کمک کرده و واسه یه مدت طولانی تر احساس سیری رو در ما بسازن.

امتیاز خبر: 18 از 100 تعداد رای دهندگان 86

سایت عصر ایران: وقتی که موضوع چربیای غیر اشباع مطرح می شه، خیلی از مردم آووکادو رو ندیده می گیرن، اما نباید این جور باشه. خوردن آووکادو روشی موثر واسه نابود کردن گرسنگی و دریافت مواد مغذی لازم بدنه.
تلاش واسه جلوگیری از گرسنگی در بعضی مواقع می تونه سخت باشه، اما بعضی مواد غذایی می تونن به جلوگیری از درد گرسنگی کمک کرده و واسه یه مدت طولانی تر احساس سیری رو در ما بسازن.

با این خوراکیا به جنگ گرسنگی برید!

 هممون با احساس گرسنگی آشنا هستیم که طی اون معده به ما میگه بدن دوباره به دریافت غذا نیاز داره. گرسنگی به اشکال جور واجور ظاهر می شه که از نمونه های جزئی بین دو وعده غذایی تا موارد شدید که به واسطه کمبود مواد مغذی لازم بدن هستن رو شامل می شه.
با این وجود، گرسنگی از دید علمی به واسطه انتشار گرلین، هورمونی که سیگنالایی به مغز می فرسته و نیاز بدن به خوراک بیشتر رو اعلام می کنه، شکل میگیره. این شرایط می تونه وقتی که معده به واقع خالیه، و یا فکر می کنین که خالیه، شکل بگیره.

 

لپتین، هورمونیه که سیری بدن رو به مغز اعلام می کنه و بر همین پایه، درد گرسنگی رو نابود می کنه. دلیلای زیادی واسه احساس گرسنگی وجود دارن که همیشه به وجود اومده به وسیله تغذیه کم نیستن. در بسیاری موارد، ممکنه غذای درست مصرف نکرده باشین.
واسه آدمایی که در تلاش واسه کاهش وزن هستن، یا می خوان به رژیم غذایی خود معتقد باشن، صرف میان وعده در کنار پرخوری می تونن مشکلات بزرگی باشن. از این رو، مواد غذایی که در شما احساس سیری ایجاد می کنن و خوب گرسنگی رو از بین می برن واسه کاهش وزن از اهمیت خاص ای بهره مند هستن. مواد غذایی مختلفی در دسترس هستن که می تونن احساس سیری رو در شما ایجاد کرده و اشتها رو از بین ببرن. در ادامه با بعضی از اونا بیشتر آشنا میشیم.
کرفس

خیلی از مردم کرفس رو به عنوان یه سبزی بی مصرف در نظر می گیرن، اما حقیقت به طور کامل چیز دیگری رو نشون میده. با اینکه کرفس از ارزش تغذیه ای پایینی برخورداره و قسمت بزرگی از اونو آب تشکیل داده، اما از محتوای فیبر بالایی سود می بره و تراکم انرژی پایینی داره. این به معنی اون هستش که بدن واسه گوارش کرفس تلاش بیشتری می کنه، در شرایطی که این روند به آرومی صورت میگیره.

 

بر همین پایه، نه فقط احساس سیری در شما ایجاد می شه، بلکه اندازه کالری دریافتی روزانه خود رو هم می تونین در حد مجاز نگه دارین. هر شاخه کرفس تنها هشت کالری داره و اگه دوست دارین یه میان وعده سالم بخورین، مقداری از این سبزی می تونه اشتهای شما رو کم کنه.
مغزهای خوراکی
مغزهای خوراکی پر از اسیدهای چرب غیر اشباع تک پیوندی هستن، که از جمله چربیای به درد بخور در رژیم غذایی حساب می شن. این شرایط مخصوصا واسه پسته، بادام، و گردو صادقه. نه فقط این مغزهای خوراکی شامل چربیای سالم هستن، بلکه دارای پروتئین هم بوده و می تونن احساس سیری رو بسازن.

 

با این وجود، به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که مغزهای خوراکی از کالری بالایی بهره مند هستن و اگه به دنبال کاهش وزن و حفظ وزن متناسب هستین نباید در مصرف اونا زیاده روی کنین.
لوبیاها

لوبیاها و حبوبات دیگه به واسطه محتوای بالای فیبر غذایی و پروتئینی که دارن از مواد غذایی عالی واسه رفع درد گرسنگی و احساس سیری در دراز مدت حساب می شن. فیبر غذایی به تنظیم روند گوارش کمک می کنه و تولید هورمون کوله سیستوکینین (Cholescystokinin) – ترشح اسید معده رو کنترل می کنه و با کند کردن روند گوارش احساس سیری تو یه وقتی طولانی تر رو موجب می شه – رو زیاد می کنه. سطوح بالای پروتئین در لوبیاها به انرژی تبدیل می شه و در نتیجه، از منتشر کردن گرلین پیشگیری می کنه.
گوشت
به عنوان منبع اصلی پروتئین واسه خیلی از مردم جهان، گوشت راه حلی موثر واسه رفع گرسنگیه. به جای خوردن چیپس سیب زمینی یا پیتزا، گزینه بهتر واسه رفع گرسنگی گوشت گاو، گوشت مرغ یا گوشت ماهی است. هر سه نوع گوشت از نظر ایجاد احساس سیری انتخابای خوبی هستن چون جویدن اونا زمان بیشتری می بره که از نظر روانی بر آدم اثر میذاره و احساس سیری رو زیاد می کنه. اگه به دنبال سالم ترین گزینه هستین، شکلای جور واجور بدون چربی گوشت ماهی بیشترین پروتئین و سالم ترین مجموعه چربیا رو بهتون میده.
آووکادو
وقتی که موضوع چربیای غیر اشباع مطرح می شه، خیلی از مردم آووکادو رو ندیده می گیرن، اما نباید این جور باشه. خوردن آووکادو روشی موثر واسه نابود کردن گرسنگی و دریافت مواد مغذی لازم بدنه. چربیای غیر اشباع سیگنال سیری رو به مغز ارسال می کنن، در شرایطی که به ایجاد تعادل در سطوح کلسترول خون و بهبود کاهش وزن هم کمک می کنن. یه ترکیب متابولیک خاص به نام Oleoylethanolamide چیزیه که احساس سیری رو در بدن بوجود میاره و تولید اون به وسیله چربیای غیر اشباع موجود در آووکادو تحریک می شه.
سیب

خیلی از میوه ها و سبزیجات می تونن تاثیر مثبت بر رفع گرسنگی داشته باشن چون از محتوای فیبر غذایی بالا سود می برن و این وسط، سیب هم مستثنی نیس. سیب پر از فیبر و آبه که هر دو به ایجاد احساس سیری کمک می کنن و می تونن انتشار هورمون گرسنگی رو از جا در آورد کنن.

 

علاوه بر این، سیب به واسطه یه نوع منحصر به فرد از فیبر به نام پکتین از میوه های دیگه جدا می شه. پکتین اشتها رو کم می کنه. بر همین پایه، مصرف روزانه یه سیب نه فقط می تونه سلامت کلی بدن رو بهتر کنه، بلکه در راه تحقق اهداف کاهش وزن هم موثر عمل می کنه.

منبع :

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *