سرکه، نمونه ضعیف شده ای از اسیدسیتریکه که تاثیر زیادی بر کاهش گلوکز داره.

دیدین بعضیا هرچه غذا می خورن، چاق نمی شن و به اصطلاح متابولیسم بدنشون بالاست؟! این افراد همیشه باعث می شن کسائی که به قول خودشون با آب نوشیدن هم چاق می شن، حسابی حسرت به دل شده و آرزو کنن کاش متابولیسم اونا هم بالا بود و اینقدر راحت چاق نمی شدن!  اینکه متابولیسم بدن بالا یا پایین باشه تا حد زیادی به ژنتیک و البته سبک زندگی فرد بستگی داره. با این حال میشه با ایجاد تغییراتی در انتخاب نوع خوراکیا و عادات غذایی سرعت متابولیسم بدن رو، حتی واسه یه مدت موقتی بالا برد. در ادامه با بعضی از این خوراکیای دوست داشتنی آشنا میشین.

تمشک
سوزاننده چربیا
تمشک شامل مواد آنتی اکسیدانیه و تحقیقات اولیه نشون داده تاثیر جالبی بر کاهش وزن داره. این ترکیبات با افزایش تولید هورمون آدیپونکتین- که محرک عضلات و سوزاننده چربیه- به صورت مستقیم سوختن چربیای ذخیره شده رو زیاد می کنن. البته خوردن تمشک به تنهایی، نمی تونه شما رو به وزن ایده آل برسونه.

ماهیای چرب
جلوگیری از رشد سلولای جدید چربی

در ماهیای چرب مثل سالمون، تنها 2 نوع اسید چرب امگا3 هست که یکی از اونا DHA است. این اسید چرب می تونه مانع از رشد سلولای جدید چربی شه و بنا به مطالعاتی که در مجله Nutrition چاپ شده، می تونه باعث مرگشون شه! البته اگه علاقه ای به خوردن ماهی ندارین، می تونین با مصرف مکملای روغن ماهی از خواص اون استفاده کنین. اگه گیاهخوار هستین، می تونین از مکملای DHA که براساس خزه و جلبک دریایی جفت و جور شدن، استفاده کنین و از همه خواص اون بهره ببرین.
هم اینکه وجود سطح بالایی از هورمون لپتین با کم شدن متابولیسم و وزن گرفتن در ارتباطه. یه راه خوب واسه پایین نگه داشتن سطح لپتین افزایش مصرف ماهی است. روغنی که در ماهیایی مانند سالمون و تن هست، می تونه سطح لپتین رو کاهش داده و به تجزیه موثرتر مواد غذایی در بدن کمک کنه.

سرکه
کنترل قند خون

سرکه، نمونه ضعیف شده ای از اسیدسیتریکه که تاثیر زیادی بر کاهش گلوکز داره. مطالعه ای که تازگیا در ایتالیا انجام شده، نشون داده وقتی شرکت کنندگان در این آزمایش فقط یه قاشق غذاخوری سرکه (به عنوان چاشنی سالاد) به وعده های غذایی خود اضافه کردن، قند خون بعد از غذاشون 30درصد کمتر شد. کنترل قند خون بازم یکی از جزئیات لازم کاهش وزن و لاغر موندن است.

فلفل تند
افزایش متابولیسم

اضافه کردن مقداری ادویه به غذا به کاهش وزن کمک می کنه. فلفلای تند، شامل ماده ای به نام کاپسایسین هستن که طعم تندی رو به این گیاهان داده و در متابولیسم بدن جهش ایجاد می کنن. این مواد شیمیایی هم اینکه باعث می شن بدن شما بعد از به آخر رسیدن غذا هم به سوزوندن کالری ادامه بده.

پروتئین
حس سیری بیشتر

پروتئینی که از گوشت خالص گاو، ماکیان، ماهی، لبنیات یا سویا تامین می شه، می تونه بازیگر نقش اول لاغری باشه. آمینو اسیدهایی که پروتئین سازی رو بردوش دارن، باعث ترشح هورمون گلوکاگون می شن که چربی سوزه و انرژی بدن رو پایدار می کنه. هم اینکه روند هضم پروتئین بدن رو تحریک به ترشح هورمون سیری (CCK) می کنه. البته این حقیقت هم هست که با هضم و شکستن پیوندهای پروتئینی در مقایسه با هضم کربوهیدراتا یا چربیا، انرژی بیشتری در بدن مصرف می شه، پس باید پروتئین رو در تموم وعده های غذایی تون داشته باشین. البته منابع زیادی هست، اما پروتئین خالص مثل ماست یونانی، پنیر محلی و مرغ گریل شده مناسب ترین منابع پروتئین هستن.

چای سبز
سوزاننده کالری اضافه

چای سبز و البته خیلی از مکملای کاهش وزن شامل آنتی اکسیدانی به نام EGCG است. این آنتی اکسیدان با سوزوندن کالری اضافه و به کار گیری چربی ذخیره شده به عنوان انرژی باعث افزایش دمای بدن یا تولید گرمای بیشتر در بدن می شه.

فلفل دلمه ای قرمز
تحریک دستگاه گوارش

این سبزیجات خوشرنگ پر از آنتی اکسیدانا (به خصوص ویتامین C و بتاکاروتن) هستن و در مقابله با عفونتا به بدن کمک می کنن. اونا محرک دستگاه گوارش بوده و تقویت کننده متابولیسم هم هستن و در کاهش وزن اضافه به شما کمک می کنن.  می تونین فلفل دلمه ای رو به صورت خام یا پخته بخورین.

فیبر
افزایش انرژی

همیشه فیبر به دلیل مواد مغذی خوبی که واسه کاهش وزن داره، به وسیله کارشناسان کاهش وزن پیشنهاد شده چون سرعت عمل هضم رو کاهش داده، انرژی و قند خون رو ثابت نگه می داره. البته فیبر باعث ترشح بهینه هورمونای مربوط به گرسنگی و سیری در طول هضم غذا می شه.تلاش کنین به جای اینکه فیبر لازم بدنتون رو از غذاهای پخته و فرآوری شده تامین کنین، از فیبر خوراکیای خام بهره بگیرین. فرآوری فیبر می تونه تغییراتی شیمیایی در ترکیباتش بسازه که ممکنه از اندازه تاثیرگذاری اون بر احساس سیری یا کاهش کلسترول کم کنه.

سبزیجات برگ دار
غذاهایی با کمترین کالری

اضافه کردن سبزیجات برگ دار به غذا نه فقط باعث حجیم شدن غذا بدون پرکالری شدن اون می شه که پر از مواد مغذی (ویتامینای A، C، K، فولات، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و فیبر) می شه و خیلی راحت در برنامه روزانه تون جای میگیره. خیلی راحت می تونین اسفناج رو به سالادتان اضافه کرده و دانه خردل یا شکلای جور واجور کلم رو به سوپ هاتون اضافه کنین تا نه فقط در مقابل مریضیا مقاوم شید بلکه شکم تون هم حسابی تخت شه!

سبزیجات شاخه دار
تنظیم کننده متابولیسم

سبزیجات پرفیبر غیرنشاسته ای دارای بیشترین مقدار مواد ترموژنیک (موادی که واسه تجزیه شون در بدن بیشترین مقدار انرژی لازمه) هستن و هم اینکه تاثیر کمی بر سطح انسولین دارن که به تنظیم متابولیسم بدن کمک می کنن. بهترین انتخابای گیاهی کلم، جوونه کلم بروکسل، مارچوبه، بروکلی، گل کلم، اسفناج، کاسنی فرنگی، کرفس، گوجه فرنگی، فلفلا و لوبیاهای چشم بلبلی و سفید هستن که همه شامل فولات، بتاکاروتن، کلسیم، منیزیم و فیبر بوده و پر از ویتامین A، C و K هستن.

نعناع
ضد نفخ و سوء هاضمه

نعناع واسه نفخ، سوء هاضمه و سوزش معده بسیار مناسبه. ترکیب یخ چای نعناع، همراه با چند برگ نعناع در آب بسیار کمک کننده س.

از زغال اخته تا آناناس
سم زداهای بدن

حتما باید در رژیم غذایی روزانه خود میوه های متنوعی رو بذارین. از اونجا که میوه ها پر از فیبر، آب و ویتامینا هستن، همیشه به عنوان یه پاک کننده قوی بدن معرفی می شن. میوه ها خودشون بسته بندی طبیعی خود رو دارن و راحت میشه اونا رو نگهداری و مصرف کرد. بهترین میوه ها واسه خوردن سیب، مرکبات، قره قاط، زغال اخته، توت فرنگی، تمشک، طالبی و خربزه، انبه، کیوی و آناناسه. تلاش کنین میوه هایی انتخاب کنین که مقدار زیادی ویتامین C، E، B12، پتاسیم و فسفر داشته باشن چون همه این مواد واسه متابولیسم درست بدن لازمن.

کافئین
سوزوندن چربی های ذخیره

کافئین یکی از قوی ترین ترکیبات مناسب لاغریه که هر روز و هر لحظه دردسترسه! کافئین مانع از تجزیه ترکیبی موسوم به camp می شه؛ این ترکیب با تحریک چربیای ذخیره شده، باعث سوختن اونا به عنوان انرژی می شه.

ادویه، زنجبیل و سیر
افزایش آدرنالین

غذاهای پرادویه و تند سرعت متابولیک بدن رو موقتا زیاد می کنن. کاپسایسین، ترکیبی که در فلفل تند هست، بدن رو تحریک می کنه تا هورمونای استرس بیشتری، ازجمله آدرنالین، ترشح کنه. در نتیجه سرعت متابولیسم بدن و هم توانایی بدن واسه سوختن کالری بیشتر زیاد می شه. زنجبیل و سیر هم دمای بدن رو بالا می بره و روند سوختن چربیای بدن رو زیاد می کنه. سیر هم اینکه می تونه سیستم ایمنی بدن رو تقویت کرده و از بروز سرماخوردگی و آنفلوآنزا پیشگیری می کنه.

بادام
تقویت کننده متابولیسم

بادام شاید کالری زیادی داشته باشه اما پر از اسیدهای چربیه که تقویت کننده قوی متابولیسم هستن.

ماست
کاهش یبوست

واسه شکم تون معجزه می کنه! باکتری موجود در ماست پروبیوتیک باعث حفظ سلامت سیستم گوارشی شما می شه و این یعنی تولید گاز کمتر، نفخ کمتر و یبوست کمتر و همه اینا به صاف تر شدن شکم شما کمک می کنه. بهتره به جای ماستای میوه ای از ماستای ساده با طعم طبیعی استفاده کنین که شکر به اون اضافه نشده باشه.

روغن زیتون
کاهش چربی میانی بدن

جانشین کردن چربیای تک زنجیره ای اشباع نشده با کربوهیدرات موجود در رژیم غذایی، باعث می شه چربی قسمت میانی بدن کم بشه. البته غیر از روغن زیتون، آووکادو و شکلای جور واجور مغزها هم جزء بهترین منابع چربیای تک زنجیره ای هستن. هم اینکه این مواد شامل مواد مغذی دیگری مانند آنتی اکسیدانا (در روغن زیتون)، فیبر (در آووکادو) و ویتامینای گروه B (در مغزها) است.

غلات کامل
سطح انسولین پایین تر

وقتی غلات کامل مصرف می کنین، بدن در مقایسه با وقتی که کربوهیدرات فرآوری شده مثل برنج سفید می خورید، سطح انسولین رو بیشتر کم می کنه، پس به جای برنج سفید و نون سفید از دانه های کامل مانند عدس، برنج قهوه ای و نون گندم کامل استفاده کنین تا دور کمرتون باریک تر شه!

تخم مرغ
سازنده عضلات

منبع خوبی از پروتئین و اسیدآمینهای لازمه که بدن واسه ساخت همه چیز از فیبرهای عضله تا مواد شیمیایی مغز از اونا استفاده می کنه. تخم مرغ یه صبحونه ایده آله که با خوردنش در طول روز کمتر احساس گرسنگی می کنین و نیاز به ریزه خواری و… دارین.

آب
دفع مواد زائد

مهمه که همیشه به بدنتون آبرسانی کنین تا کارکرد بهتری ازجمله متابولیسم بالاتر داشته باشه. متابولیسم بدن کمی زیاد می شه، چون روند گرم شدن آب در شکم و دفع مواد زائد از کلیه ها انرژی بره. نوشیدن 8 لیوان آب سرد یا آب یخ در روز باعث سوختن 100 کیلوکالری بیشتر می شه.

سیب
میوه ای با کالری منفی!

یکی از مشهورترین خوراکیا با کالری منفیه! منظورمون این نیس که این خوراکی هیچ کالری نداره بلکه بیشتر از اینکه کالری به رژیم غذایی تون اضافه کنه، کالری می سوزوند. اینطوری شما یه میان وعده خوشمزه و کالری سوز دارین که هیچ ضرری نداره و فقط واسه چربیای ذخیره بدن مشکل سازه!

گریپ فروت
هضم سریع تر غذا

تحقیقات محققان نشون داده خوردن گریپ فروت می تونه سطح انسولین رو کم کنه. وقتی بعد از خوردن غذا سطح انسولین خون پایین بمونه به بدن کمک می شه تا غذا رو سریع تر و باکیفیت تر فرآوری کنه. یعنی، بدن کالری بیشتری سوزونده و چربی کمتری ذخیره می کنه.

منبع : مجله سیب سبز

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

  • مطالب در رابطه
  • با این معجونا سریع لاغر شید +روش درست کردن

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *